Couple-fightingSte že slišali za psihološke igre?

Se vam je že zgodilo, da ste se pogovarjali z bližnjo osebo in ste si začudeno rekli: »Kaj se je zgodilo, zakaj ta trma?«. Verjamem, da ste bili slabe volje in ste koga izmed svojih sodelavcev »nahrulili«, čeprav niste imeli prav posebnega povoda za jezo? V obeh primerih ste igrali psihološke igre in izgubili.

[dropcap style=“font-size: 60px;”]P[dropcap]sihološke igre so serija obojestranskih sporočil s prikrito vsebino, ki vodijo k natančnemu, opredeljenemu, predvidljivemu cilju. Psihološke igre so del vsakdanje komunikacije. Zanje je značilno, da vsi vpleteni v komunikaciji ostanejo z negativnim izkupičkom. Psihološke igre so z drugimi besedami komunikacija na čustvenem, psihološkem nivoju, ki odraža naše čustveno stanje. Če smo slabe volje, nas je nekaj prizadelo, smo jezni ali žalostni. V takšnem stanju svojo frustracijo mnogokrat stresemo na druge, mimoidoče, ki niso nič krivi. Tako lahko nahrulimo svojega sodelavca, čeprav nas on osebno ni razjezil, jezni smo bili že od prej. Odigramo psihološko igro.

V psiholoških igrah enostavno prepoznamo tri temeljne vloge, to so vloga žrtve, preganjalca in rešitelja. Vloga žrtve na psihološkem nivoju sporoča, da je oseba »neobogljena«, »boga«. Takšni osebi bi drugi radi pomagali. Kadar nekdo želi pomagati »žrtvi« se ta velikokrat spremeni v »preganjalca«. Vloga preganjalca na psihološkem nivoju sporoča, da je je jezna, razočarana in je v svoji komunikaciji agresivna ali pasivno-agresivna, večinoma se brani. Zadnja je vloga rešitelja, ki želi žrtvi pomagati. Išče rešitev, daje predloge, nasvete. S svojim vedenjem želi rešitelj pomagati žrtvi, ki pa ga mnogokrat vidi kot preganjalca. Vse tri vloge stopijo v začaran krog, ki se vedno konča z negativnim izkupičkom.

Pomembno je, da svoje psihološke igre ozavestimo in poskušamo zavestno izstopiti iz vlog žrtve, preganjalca in rešitelja. Kadar ste slabe volje obstaja velika verjetnost, da boste igrali psihološke igre. Zavedajte se svojega čustvenega stanja in poskrbite, da boste delovali razumsko in ne čustveno. Tako bo komunikacija uspešna in učinkovita.

Jan Kovačič, univ. dipl. psih. Tatika plus, d.o.o.